DÜRER kora DÜRER kora
  • Az önálló tájábrázolás kezdetei és a fiktív táj
    DÜRER kora DÜRER kora (a kiállítás bemutatása) Köszöntő A kezdetek: 15. századi rajzok A kezdetek: 15. századi rajzok - 2. nézet Albrecht Dürer és köre Albrecht Dürer és köre - 2. nézet Albrecht Dürer és köre - 3. nézet Chiaroscuro rajzok Az önálló tájábrázolás kezdetei és a fiktív táj Előkészítő rajzok Előkészítő rajzok - 2.nézet Művészet II. Rudolf prágai udvarában Művészet II. Rudolf prágai udvarában - 2. nézet Sajtóvisszhang Impresszum Virtuális séta
    MúzeumShop
  • info
  • 3d_rotation
  • view_module
  • hu
  • en
chevron_left
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • launch
  • launch
chevron_right

Az önálló tájábrázolás kezdetei és a fiktív táj

Albrecht Altdorfer: Sarmingstein látképe
Wolfgang Huber: Táj fűzfákkal és malommal
Wolfgang Huber: Fűzfák a patak partján
Wolfgang Huber: Urfahr látképe
Hanns Lautensack: Táj fahíddal
Hanns Lautensack: Táj híddal

Az önálló tájábrázolás kezdetei és a fiktív táj




A „dunai iskolá”-hoz sorolt festők a 16. század elején a Duna Regensburg és Bécs közötti területén alkottak. Változatos témájú festményeik és rajzaik között közvetlen természetmegfigyelés alapján készített, részben topográfiailag pontos tájportrék is szerepeltek. A művészcsoport legjelesebb képviselői a regensburgi Albrecht Altdorfer és a passaui érsek udvari festőjeként működött Wolfgang Huber voltak. Tájrajzaik – Dürer útirajzai mellett – fontos szerepet töltöttek be az önálló tájábrázolás műfajának kialakulásában. Altdorfer 1511-es datálású Sarmingstein látképe című tollrajza az egyik legkorábbi tájportré, amely konkrét földrajzi hellyel, egy Duna menti településsel azonosítható. Wolfgang Huber 1514-ben készült fűzfatanulmányai egykor vázlatkönyvben szerepeltek, amelynek további kompozíciói csupán másolatokban maradtak fenn. Ellentétben a fűzfák expresszív vonalstruktúrájával, Urfahr városának  átképén Huber levegős térhatást érzékeltetett egyrészt a távoli hegyek kontúrjának finom, pontozó vonalaival, másrészt a merész, tágas képkivágással. Hanns Lautensack 16. század közepi tájképei, amelyeket többnyire metszet-előkészítő vázlatokként készített, képzeletbeli tájakat jelenítenek meg.