navigate_before Daniel & Geo FUCHS

STASI – titkos szobák

Daniel & Geo FUCHS
STASI – titkos szobák, 2004–2006

10 nagyméretű kép: C-print, akril, aludibond, bükkfa keret; 170 x 135 cm
5 kisméretű kép: C-print, akril, aludibond, üvegezett bükkfa keret; 88 x 70,5 cm
Daniel & Geo FUCHS jóvoltából © Daniel & Geo FUCHS
Fotó: ROSTA József © Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

Daniel & Geo Fuchs a 2000-es évek elején fogott neki annak a sorozatnak, amellyel az egykori NDK hírhedt Állambiztonsági Minisztériumának (Stasi) fennmaradt helyszíneit kísérelték meg feltárni. Az épületek egy része új funkciót kapott, másik részük emlékhelyként működik, vagy teljesen lezárva, érintetlenül őrzi a múlt állapotát. Mivel ezek a helyek nemcsak a szocialista időkben voltak az emberektől elzárva, hanem ma is, ezért a múlt feltárása és feldolgozása csak részleges lehet a Stasi esetében, mert a konkrétumok helyett kizárólag a fantázia teremtheti meg a közösség számára a fogódzót. Amikor Daniel & Geo Fuchs megmutatják számunkra a valódi tereket, akkor szinte megfoghatóvá válnak mindazok az atrocitások, amelyeket ezek a hatóságok közvetlenül a letartóztatottak, közvetve pedig az egész korabeli társadalom ellen elkövettek. A kínzásokról és a fogva tartás körülményeiről verbális beszámolókat ismerhetünk, de ezeket az elénk tárt fotók vizuális tartalommal egészítik ki és teszik még erőteljesebbé. Daniel & Geo Fuchs az általuk készített fotókat olyan formális esztétikai minőségekkel ruházzák fel, melyek épp a nézők performatív bevonását teszik lehetővé. A nagyméretű képek esetében a nézőknek az az érzésük lehet, hogy ők maguk is épp az adott térben vannak, ők járják végig az elhagyatott tereket, vagy akár ők maguk az elfogott, kihallgatásra, illetve bebörtönzésre váró rabok. Bár a fotók nem beállítottak, a fotósok egy sztenderdizált nézőpontot választottak. Egy olyan formai megoldást, amivel az általuk közvetített látvány bemutatásának a lehető legobjektívebb módját kívánták megteremteni. A terek egységes, személytelen megvilágítása is hozzájárul az ún. új tárgyiasság (Neue Sachlichkeit) fotográfiájának felidézéséhez.

TIMÁR Katalin