Susana Pilar DELAHANTE MATIENZO
Sin titulo (Cím nélkül), 2002 / 2022
giclée print (analóg fotográfia alapján; 5x (cca. 75 x 50 cm)
kiállítási példány
A művész és a Gallerie Continua jóvoltából
© Susana Pilar DELAHANTE MATIENZO
Susana Pilar performanszaiban egészen radikális helyzeteket teremt a mélyen megbúvó lelki törések, társadalmi egyenlőtlenségek vizuális feltárásához és megfogalmazásához; a dekolonizációs folyamatok mellett munkáival elsősorban szimbolikus megoldásokat és személyes válaszokat keres a nők ellen elkövetett erőszak hosszan visszanyúló történelmére. Az Előhívásban két munkája szerepel (a másik a bejáratnál). A Sin titulo diplomamunkájának háttérprojektjeként bontakozott ki: elsőre nyers dokumentációnak tűnik, ám épp az ellenkezője. A képeken a trauma feltárása folyik: Delahante Matienzo képzőművészeti eszközrendszerrel határolja körül az érzelmi vákuumba zárt kimondhatatlant, művészi performálása révén lehetőséget teremtve a második tanúságtétel (Nadine Siegert). Bár egy végül nem kiteljesedett sorozatról van szó, számára ez a munka alapvető kiindulási pont későbbi megnyilvánulásaihoz. A kétezres évek elején érvényben lévő hivatalos narratíva szerint „nem létezett” Kubában nők ellen, családon belül elkövetett erőszak; a forradalom szellemiségét kompromittálta volna. Saját környezetéből kiindulva, a nemzeti szintű problémával önálló kutatással szállt szembe – természetesen nem hivatalosan – a havannai bűnügyi intézet keretein belül. Ugyan egy orvos segítségével láthatott multimédia-dokumentációt az erőszakos cselekmények áldozatairól, valódi dossziékhoz, bizonyítékokhoz nem férhetett hozzá. Hogy alátámassza projektjét, sorozatával saját elképzelése nyomán előállított, valós történetek alapján rekonstruált jeleneteket hozott létre. Ezzel a fordulattal kíván katalizátorként szót emelni azon nők helyett, akik haláluk miatt nem tudtak nyilvánosan kiállni. Az akkor teljesen analóg módszerrel készült, duplaexpozíciós képekhez saját testét használta a performativitás jegyében.
KÁLMÁN Borbála