HAVEIT Collective
Fenevad, 2018/2022
performansz hanganyaga, porszívó, LED-fényújság; változó méret és időtartam
A művészek jóvoltából
Fotó: ROSTA József © Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum
Koszovó közvéleményét a hosszú idő alatt berögzült társadalmi és vallási kódok (Kanun, iszlám) uralják, és csak lassan engedik kibontakozni a kevésbé hagyományközpontú és kevésbé patriarchális gondolkodást. Mindazonáltal a fiatal generáció egyre markánsabban ki szeretne lépni ebből a merev rendszerből: a HAVEIT kollektíva a progresszív szellemiségű fiatal kortársak élén, katalizátorként rendre nyíltan feszegeti a tabunak tekintett kérdéseket, határozott állásfoglalást fogalmazva meg többek között a gender vonatkozású témákban. Kritikus felütésű performanszaik provokatívnak számítanak a koszovói közegben, így mondhatni szószólóivá váltak a változást követelő (képzőművészeti) színtérnek. A két testvérpárból álló HAVEIT több mint tíz éve szervezte meg első performanszát: azóta legfőbb helyszínük a köztér, az utca, hiszen itt tudják elérni legnagyobb számban, válogatás nélkül a „hétköznapi embert”, akit meg kívánnak szólítani feltáró, szembesítő akcióikkal. A Fenevad című performansz az elsősorban családi közegen belül használt szitkok gyűjteményét boncolgatja, kiemelve a kimondott szavak súlyát, amely az embert a legkisebb kortól kíséri. E szitkokból rengeteg verzió van – a hét kiemeltet a kollektíva tagjai saját tapasztalatból merítve választotta. Bár a társadalmon belül egyre kevesebben használják őket, a szitkok/átkok verbálisan nagyon mélyen rögzülnek és generációról generációra tovább öröklődnek. A házimunka ellátása és a gyermekek nevelése hagyományosan a nőkre hárul: az átkok leginkább a házimunka (nem)végzésekor kerülnek elő, azaz a porszívó zaja „egyértelműen” összefonódik az átkok hangjával. A lázadó „fenevad” gyermekbe e két hang mélyen beépül – leírva viszont a hétköznapokba beivódott, már fel sem tűnő mondatok durvasága sokkal plasztikusabbá válik és rávilágít erre a már alig észlelhető, mégis súlyos lelki teherre.
KÁLMÁN Borbála