Susana Pilar DELAHANTE MATIENZO

Alma (Lélek)

Susana Pilar DELAHANTE MATIENZO
Alma (Lélek), 2019 (részlet | detail)

egycsatornás hangfelvétel; 68’
A művész és a Gallerie Continua jóvoltából

Delahante Matienzo performanszművészként definiálja magát lassan húsz éve, elsősorban saját testét, lelkét és múltját helyezi megnyilvánulásainak középpontjába, mely vezérfonalakat tágabb történelmi és társadalmi kontextusokra, így dekolonizációs folyamatokra is kivetíti. Az évtizedek óta zajló, egyesült államokbeli afroamerikaiakkal szemben elkövetett rendőri brutalitás, szisztematikus igazságtalanság és egyenlőtlenség adja Delahante Matienzo e hanginstallációjának keretét. Alma (Lélek) című hangmunkája egy performansz dokumentációja, mely reparatív kísérlet a hang által: összhatását nézve egy megismételhetetlen improvizációs zeneeseményről van szó, melyben a művész a performansz helyszínén, a résztvevők zenei átélése révén kapcsolja össze a múltat és a traumaforrást. Detroit 1967-ben Észak-Amerika 20. századi történelme egyik legvéresebb zavargásainak helyszínévé vált. Delahante Matienzo performansza tisztelgés a The Dramatics zenekar előtt, akik véletlenül lettek áldozatai egy kiemelkedően kegyetlen rendőri intézkedésnek sokadmagukkal július 23. és 25. között. Egy Fox Theatre-beli koncert után a zenekar a zavargások elől menedéket keresve szobát vett ki az Algiers Motelben, ahol a mai napig sok tisztázatlan körülmény által övezett rendőri akció történt – a későbbi perekben egyik rendőrt sem ítélték el. Cleveland Larry Reed és Roderick Davis, alapító tagok túlélték a rendőri akciót, miközben Fred Temple-t, a zenekar csupán 18 éves, egyértelműen fegyvertelen kisegítőjét a rendőrök lelőtték. A két túlélő kiszállt utána a zenekarból. A performansz az 1979-ben városi rendezés keretében elbontott szálloda helyén készült a Virginia parkban. A soul és bolero stílusú zenékből készült improvizáció helyi afroamerikai zenészekkel erőforrásként marad meg a jövő számára: a művész szándéka szerint a zene révén szeretne pozitív üzenetet létrehozni a fiatal detroiti afroamerikaiknak, túlmutatva a rájuk nehezedő, a társadalomba évtizedek óta beékelődött igazságtalan faji prekoncepciókon.

KÁLMÁN Borbála