Ismeretlen művész
19. századi
Görög lány lanttal, 1850 körül
olaj, vászon 111×81 cm
Jelzés nélkül
Kölcsönadó: Hansági Múzeum – Gyurkovich-gyűjtemény, Mosonmagyaróvár (Ltsz.: 95.11.)
A nemzeti művészetek kialakulásával együtt járt az idegen országok iránti érdeklődés, amely az évszázadokon át zajló nagy földrajzi felfedezésekben teljesedett ki. A romantikusok tudatosan tágították ki az európai művészet látókörét és olyan kultúrák felé fordultak, amelyeket különlegesnek, egzotikusnak tartottak, így kérdőjelezve meg az Európa-centrikus művészet hegemóniáját. A magyar festészetben „orientalistának” – a keleti népek kultúrájával, nyelvével foglalkozó tudományos közelítésű szemléletmódnak – tehát elsősorban az arab, török, görög, közel-keleti, esetleg afrikai, vagy a kuriózumként megjelenő spanyol témákat nevezzük. Az ismert, úgynevezett orientalista művek száma kevés, mert a téma megszületése részben folyóiratillusztrációkhoz, részben személyes utazásokhoz kötődött, ez utóbbi azonban nem volt túlságosan gyakori. Az alkotásokat tehát nem stílusuk, hanem inkább tematika alapján lehet e körbe sorolni.
Ehhez a műcsoporthoz, de ezen túl az oly divatos ideálképmások körébe sorolható a Görög leány lanttal című, valószínűleg bécsi akadémiai képzettségű ismeretlen festő által készített kép is. Marastoni Jakab nagyon népszerű Görög nő című festménye hatására készülhetett. Az egyéni vonásokat nélkülöző, életképi helyzetbe komponált leány arany, kék és vörös színben pompázó viselete és fejfedője jelzi a reformkori Magyarországon nagy számban letelepedett balkáni kereskedő családból való származását.