Érzelmek hullámhosszán Érzelmek hullámhosszán
  • Földszint - 4. nézet
    Petőfi Sándor költői világa és a romantika festészete Magyarországon Bevezető P200 Bejárat Földszint Földszint - 2. nézet Földszint - 3. nézet Földszint - 4. nézet Földszint - 5. nézet Földszint - 6. nézet Földszint - 7. nézet Földszint - 8. nézet Földszint - 9. nézet Földszint - 10. nézet Földszint - 11. nézet Lépcső Lépcső - 2. nézet Emelet Emelet - 2. nézet Emelet - 3. nézet Emelet - 4. nézet Emelet - 5. nézet Emelet - 6. nézet Emelet - 7. nézet Emelet - 8. nézet
    Múzeumpedagógiai tartalmak Tündérálom - A Dobó István Vármúzeum múzeumpedagógiai munkafüzete
  • info
  • 3d_rotation
  • view_module
  • hu
chevron_left
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
chevron_right

Földszint - 4. nézet

Tengerpart szivárvánnyal (Másolat id. Markó Károly után)
Kápolnai ütközet
Csatajelenet
A művész felesége – Kossuth-kalapos női arckép
Kossuth-kalapos önarckép
Előkelő magyar férfi piros díszruhában

Földszint - 4. nézet

„A történelmet kell festenünk. A történelem korunk vallása…” (Wilhelm von Kaulbach)

A romantika által okozott szemléletváltást leginkább a történeti festészet tükrözte elfoglalva, betöltve a politikai változások miatt háttérbe szorult vallásos gondolkodás helyét. A nemzetállamok megjelenésével a műfajjal szembeni elvárások a 19. században egyre erőteljesebbé váltak, különösen nálunk, ahol nem volt önálló államiság. Mivel az ország a Habsburg-birodalom része volt, a 16. század vége óta a függetlenség hiányát a magyar kultúra és a történeti hagyományok hangsúlyozása kompenzálta. Különösen jelentőssé vált mindez, amikor az 1848–49-es forradalmat és szabadságharcot a Habsburgok kegyetlenül elfojtották és főleg akkor, amikor megtapasztalták a társadalom összefogását, nemzetként való fellépését. Ezért szinte törvényszerű volt a ’48-as eszmék bukása, de egyben tovább élese is. A forradalom elfojtása nem járt együtt a romantika elhalásával, hanem fontos eszközzé vált a nemzeti értékek és érzések ébrentartásában. Ebben a történeti festészet játszotta a vezető szerepet.