ALAPANYAGOK - 3. / PORCELÁN, KERÁMIA, ÜVEG

KERÁMIA

KERÁMIA

Habár a jól formálható kerámiának minden történeti korszakon átnyúlik az alkalmazása, gombként mégsem volt igazán praktikus, mert viszonylag sérülékeny, és felülete kissé elnagyoltnak hatott. Fényes, színes mázas felületüknek, változatos formaviláguknak, és nem utolsósorban elérhető áruknak köszönhetően mégis nagy népszerűségre tettek szert az 1930-as évektől kezdődően. Népszerűségükhöz a háborús nyersanyaghiány is hozzájárult, hiszen egy-egy mutatósabb darab a divatékszereket is képes volt pótolni. Számos iparművész, kisebb-nagyobb kerámiaműhely foglalkozott a legváltozatosabb állatfigurák, fantasztikus virágmotívumok gombként való megmintázásával. A kerámiagombok főként az egyszerűbb vonalú kabátok, valamint a tavaszi, nyári, délutáni ruhák üde, sokszor egyetlen díszei voltak.

Barta Éva (1916-1994) keramikus, ötvös, az 1945 utáni ékszerművészet egyik legeredetibb alakja. Saját tervezésű mázas kerámiaékszereibe idővel ásványokat, féldrágaköveket, fémeket épített, olykor zománccal kiegészítve. Számos egyéni és csoportos kiállítása volt, munkásságát több szakmai díjjal jutalmazták.

A Magyar Képzőművészeti Főiskolán végzett tanulmányait követően 1938-ban Párizsba ment, ahol kerámiagombokat kezdett gyártani, a II. világháború kitörését követően azonban visszatért Magyarországra. A háborús nyersanyaghiány a gombellátásban is érezhető volt, ezért a II. kerületi Henger utca 7. szám alatt egy pici szuterén műhelyben – szentendrei képzőművészekből álló baráti körével egyetemben – kezdtek el kerámiaékszereket és gombokat készíteni. Barta Éva találta ki a változatos formákat, amelyekbe saját kézzel préselték az anyagot, majd színes mázakkal látták el azokat.

 

Az 1960-as évek elején a Díszkerámia Szövetkezet bizsu részlege még százával mutatta be termékeit a gyöngyházfényűtől az ónix hatású díszgombokig, e gombok alkalmazása azonban lassanként kezdett háttérbe szorulni, ugyanis a könnyű, műszálas szövetek elterjedésével a lágyesésű ruhák nem bírták volna el a kerámia súlyát, így szerepüket egyre inkább a korszerűbb műanyag divatgombok vették át.