REKLÁM- ÉS MÁRKAGOMBOK

A gombok felületét elsőként a modern reklám szülőhazájában, az Amerikai Egyesült Államokban használták fel figyelemfelkeltési, népszerűsítési szándékkal: a 19. századi elnökválasztások során a gombokat a pártok jelöltjeinek, sőt feleségeiknek arcképével díszítették, az alkalmazott színekben pedig politikai programjaik is kifejezésre jutottak. 

A 20. század első felétől az amerikai vállalatok is leleményesen használták fel e mindig kéznél lévő felületet: egyrészt a férfi munkaruházat gombjain jelentek meg a kemény munkát elismerő, ösztönző jelmondatok, másrészt szerepelhetett rajtuk az adott gyár neve, védjegye, szimbóluma, sőt, a műanyagok elterjedésének köszönhetően akár maga a termék is megjelenhetett valósághűen megformázva. Az 1869-ben alapított Heinz Company, amelyet ketchupja, mustárja, konzervjei tettek világhírűvé, az 1930-as években uborka alakú műanyag gombokat is a reklám szolgálatába állított.

Európában, Magyarországon a gomb reklámhordozó eszközként való alkalmazása jóval lassabban indult el. A 20. század elején még csupán diszkrét helyeken, az urak nadrágsliccének apró gombjainak „For Gentlemen”, „Pour Monsieur” feliratai jelezték, hogy „Csak Urak részére” készült az öltözet. A szabóságok azonban hamarosan a saját nevüket, műhelyük címét is iparkodtak feltüntetni a gombokon. Később az egyenruhákon, munkaruhákon, sőt csaknem minden ruhaneműtípuson megjelentek a készítőre, termékre utaló feliratok, amelyek a napjainkban is általánosan alkalmazott márkagombok előfutárai voltak.