XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában

A halott Krisztus két angyallal

ALESSANDRO ALLORI
Firenze, 1535 – Firenze, 1607

A halott Krisztus két angyallal

1590 körül
Olaj, réz
Vétel, Esterházy-gyűjtemény, 1871
Ltsz. 166

Alessandro Allori munkásságára és festői stílusára mestere és egyben nevelője, Bronzino volt meghatározó befolyással. Itt látható késői művén – miközben megőrzi Bronzino figuratípusait, a firenzei manierizmus részletgazdagságát és eleganciáját – az alakok megformálása korábbi kompozícióihoz képest puhábbá válik, a szereplők mozdulatai pedig leegyszerűsödnek. Krisztus vörös bársony fekhelye a jeruzsálemi Szent Sír-templomban ereklyeként őrzött „vörös kőre” utal. Erre a kőre fektették Krisztust, miután levették a keresztről, hogy testét bebalzsamozzák és halotti lepelbe tekerjék. A háttérben látható oltármenza és kehely liturgikus utalás az előtér jelenetére.

©A fotó a Szépművészeti Múzeum szerzői jogi védelme alatt áll.