XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 3. nézet

A keresztet vivő Krisztus

SEBASTIANO DEL PIOMBO (SEBASTIANO LUCIANI)
Velence, 1485/1486 – Róma, 1547

A keresztvivő Krisztus

1535–1540 körül
Olaj, pala
1977. évi szerzemény
Ltsz. 77.1

VII. Kelemen pápa Sebastianót 1531-ben pápai pecsétőri hivatalba helyezte – innen származik a festő közismert piombo, azaz „ólom”, elnevezése. A mester az ezt követő években készítette különleges technikájú, palatáblára festett keresztvivő Krisztusát. Késői alkotói periódusában figuráit leegyszerűsített, geometrizáló formákból, monokrómba hajló színskálával építette fel. Ezzel egyidejűleg egyre erősebb érzelmi intenzitást figyelhetünk meg a képein, melyhez itt a mester által főképpen vallásos témájú munkáihoz választott kőhordozó is hozzájárul, tovább fokozva a tárgy monumentalitását. A pala természetes szürke színére épülő sötét térben drámai megvilágítással jelenik meg a keresztút epizódjából magányos, elgyötört főszereplőként kiemelt Krisztus alakja.

©A fotó a Szépművészeti Múzeum szerzői jogi védelme alatt áll.