AGNOLO BRONZINO
Toledói Eleonóra és fia képmása
1545–1546
Olaj, fa
115 × 96 cm
Firenze, Le Gallerie degli Uffizi
Ltsz. 1890.748
I. Cosimo de’ Medici feleségének és egyik fiának portréja Bronzino fő művei közé tartozik, és a hűvös felszín alatt forrongó érzelmeket, politikai csatákat és fényes diadalokat takar. Toledói Eleonóra tizenöt évesen ment férjhez I. Cosimóhoz, aki házasságával a német-római császárral kívánta szorosabbra fonni a kapcsolatát. Így jutott el a spanyol származású, de Itáliában élő fiatal lányhoz, akinek az oldalán valóra válthatta a Mediciek majd’ százötven éves álmát: a köztársaság végét és a Mediciek Firenze, majd egész Toscana feletti hatalmának elismerését. A mélyen vallásos, szigorú spanyol etikettet megteremtő toscanai nagyhercegné mindenben támogatta férjét. Távollétében régensként képviselte, és a kulturális életben egyenlő partnere volt. Az ő nevéhez fűződik a Palazzo Pitti megvásárlása is. Az itt látható portré, amely a korban egyedülálló módon az uralkodó egyik fiát is ábrázolja, a dinasztia győzelmét és fennmaradását hirdeti. Bronzino, aki alanyait tudatosan merev testtartással, hibátlan, alabástrom bőrrel és szinte kiüresedett, rideg tekintettel ábrázolta, a család tagjait új méltóságukhoz hűen örökítette meg. Eleonóra gazdag gyöngyékszerei, drágakövekkel kirakott hajhálója, gyönyörű bársonybrokát ruhája nem csak a Mediciek vagyonát fitogtatja. A ruhájára arannyal hímzett gránátalmaminta a női termékenységre, az anyai szerepre utal, és egyben a firenzei textilmanufaktúrák munkáját dicséri ország-világ előtt. I. Cosimo és Toledói Eleonóra uralkodása fordulópont volt Firenze történetében és művészetében egyaránt.