STEFANO DELLA BELLA, ALFONSO PARIGI UTÁN
Firenze környéki táj (Prológus), Az istenek menyegzője című sorozatból
1637
Rézkarc, 206 × 293 mm
Szépművészeti Múzeum, Budapest
Ltsz. 25009
©A fotó a Szépművészeti Múzeum szerzői jogi védelme alatt áll.
Az opera bevezető jelenete Firenze környéki tájban játszódik. A háttérben feltűnő várost Brunelleschi hatalmas dómkupolája és Giotto harangtornya uralják. Az előtérben három éneklő nimfa köszönti a Nagyherceget és hitvesét, miközben a magasban egy felhőn feltűnik Hymen, a házasságkötés védőistene, két oldalán a Őszinteség és a Termékenység allegorikus alakjaival.
A kiváló rajzoló és rézkarcoló Stefano della Bella (1610–1664) metszetei valamennyi kortársánál jobban tükrözik a művész kora iránt tanúsított fokozott érdeklődését. Ő az egyik legfontosabb szemtanúnk a mozgalmas 17. századból. A firenzei Medici nagyhercegség fényűző fesztiváljait éppúgy megörökítette, ahogyan Európa két legfontosabb központjának, Rómának és Párizsnak a hétköznapjait vagy a harmincéves háború eseményeit.
Szemben a legtöbb rézkarcolóval, akik elsősorban festőként dolgoztak, della Bella egy életre a metszetkészítés mellett köteleződött el. Több mint ezer rézkarca maradt ránk, sorozatok és önálló művek, hatalmas méretű és alig tenyérnyi lapok egyaránt, mindez a legváltozatosabb témákban. Katonák, koldusok, szatírcsaládok, egzotikus állatok, díszes kertek, antik romok, nagyszabású fesztiválok jelennek meg rézkarcain, de a mindennapok leghétköznapibb történései sem kerülték el a figyelmét. Többnyire az utcákat és a vidéket járta és igyekezett mindent megörökíteni, amit csak látott.
Kárpáti Zoltán