ALESSANDRO ALLORI

Francesco de’ Medici portréja

1580-as évek eleje
Olaj, fa
101,5 × 78,5 cm
Olaszország, Magángyűjtemény
Ltsz. 1890 n.1578

Apja 1540-es halálát követően Alessandro Allorit a 16. századi Firenze vezető festője és I. Cosimo de’ Medici udvari művésze, Agnolo Bronzino fogadta örökbe. Miután 1554-től 1560-ig Bronzino műhelyében tanult, Allori Rómába utazott, ahol az antik szobrászatot és Michelangelo műveit tanulmányozta. Itt portréfestőként szerzett elismerést. Firenzébe visszatérve Allori számos, az akkoriban alapított Accademia del Disegnóval kapcsolatos projektben vett részt. Ezek közé tartoznak a Michelangelo temetésére tervezett dekorációk és a Cosimo fia, Francesco és jegyese, Ausztriai Johanna esküvője alkalmából készített díszítőmunkák.

A festményen Allori illusztris mecénását, I. Francesco de’ Medicit, Toscana nagyhercegét (1541–1587) látjuk. A festésmódra egyértelműen befolyással volt Bronzino, aki mindig nagy figyelmet szentelt a részletgazdag viseletnek, az ékszereknek, a cizelláltságnak, mígnem fejedelmi portréalanyai finomra csiszolt kövekhez váltak hasonlatossá, tudatosan mesterkélt stílusban. Az 1580-as években, amikor Allori a festményt készítette, I. Francescót a Bronzinótól eltanult stílusban, szoborszerűen merev, márványsimára egyengetett udvari méltósággal ruházta fel. A festményen azonban megfigyelhetjük a függetlenedő tanítvány újítását: Allori a meleg fényben naturalisztikusan emeli ki a finom kelme és szőrme kézzel fogható, puhaságát, selymességét.