Mediciek Művészek Mecenatúra Mediciek Művészek Mecenatúra
  • XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában
    Mediciek Művészek Mecenatúra Köszöntő Ismerkedés Firenzével A reneszánsz bankár eszköztára XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 2. nézet XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 3. nézet XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 4. nézet Medici-asszonyok és az udvari élet díszletei XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 2. nézet XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 3. nézet XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 4. nézet Medici-családfők és a hatalom reprezentációja XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 2. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 3. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 4. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 5. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 6. nézet Nyiss ajtót a művészetre!
  • info
  • 3d_rotation
  • view_module
  • hu
chevron_left
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
chevron_right

XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában

A bűnbánó Szent Jeromos a pusztában
Mária gyermekével kerubmandorlában
Szent István vértanú
Fájdalmas Krisztus (Vir Dolorum)
Fájdalmas Krisztus (Vir Dolorum)
Trónoló Mária gyermekével, Sienai Szent Katalinnal, egy szent püspökkel, Szent Péter vértanúval, Ferrer Szent Vincével, Nagy Szent Jakab apostollal és két angyallal
Krisztus a kereszten (Volto Santo)
Mária gyermekével és angyallal
A pásztorok imádása
A Szent Család egy angyallal
Trónoló Mária gyermekével, Szent Juvenalisszal, Szent Szabinusszal, Szent Ágostonnal, Szent Jeromossal és hat angyallal
Szent János evangélista Patmosz szigetén
Herkules a válaszúton
Tiberius Gracchus
Trónoló Mária gyermekével, Szent Donninóval, Szent Péter vértanúval és két angyallal

XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában

A reneszánsz mesterek tudományos alapokra helyezték a festészetet: a perspektíva matematikai szabályai szerint jelölték ki a kép terét, közvetlen megfigyelésre alapozták az ember- és természetábrázolást, optikai tanulmányokat folytattak a fényviszonyok pontos visszaadásához. Tanulmányok jelentek meg a festészet elméleti alapjairól, és a korábban egyszerű kézműveseknek tekintett művészek – immár tudományos felkészültségükre hivatkozva – nagyobb társadalmi megbecsülést vívtak ki maguknak. Az újításokban nagy szerepet játszott a klasszikus antikvitás művészetének újrafelfedezése (erre utal az újjászületést jelentő francia renaissance szó). Mivel Itáliában az ókor emlékei folyamatosan jelen voltak, a félsziget lakói fogékonyak maradtak a görög-római világ szellemi örökségére. 1410-1420 körül Firenzében az építészetben, majd a szobrászatban és a festészetben is megjelentek azok a törekvések, amelyek kifejezetten az antik formák és tertalmak felelevenítésére irányultak. Divatba jöttek az ókori történeti és mitológiai témák, az antik és az antik szellemben fogant (all'antica) műalkotások gyűjtése. A művészeti megrendelések az új polgári eszményt fejezték ki. A festőműhelyek a legtöbb munkát jelentő oltárképeken és falképeken kívűl sok más típusú tárgyat is készítettek. A tehetősebb polgárok otthonait festett bútorokkal, falburkolatba illeszthető táblákkal és a falakra akasztott, olykor kerek formátumú képekkel díszítették, a vallásos testületek megrendelésére körmeneti zászlókat és templomi berendezéseket festettek.