Mediciek Művészek Mecenatúra Mediciek Művészek Mecenatúra
  • XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 3. nézet
    Mediciek Művészek Mecenatúra Köszöntő Ismerkedés Firenzével A reneszánsz bankár eszköztára XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 2. nézet XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 3. nézet XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 4. nézet Medici-asszonyok és az udvari élet díszletei XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 2. nézet XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 3. nézet XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 4. nézet Medici-családfők és a hatalom reprezentációja XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 2. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 3. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 4. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 5. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 6. nézet Nyiss ajtót a művészetre!
  • info
  • 3d_rotation
  • view_module
  • hu
chevron_left
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
chevron_right

XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 3. nézet

Fájdalmas Krisztus (Vir Dolorum)
Trónoló Mária gyermekével, Sienai Szent Katalinnal, egy szent püspökkel, Szent Péter vértanúval, Ferrer Szent Vincével, Nagy Szent Jakab apostollal és két angyallal
Krisztus a kereszten (Volto Santo)
Mária gyermekével
A pásztorok imádása
A Szent Család egy angyallal
Trónoló Mária gyermekével, Szent Juvenalisszal, Szent Szabinusszal, Szent Ágostonnal, Szent Jeromossal és hat angyallal
Szent János evangélista Patmosz szigetén

XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 3. nézet

A reneszánsz mesterek tudományos alapokra helyezték a festészetet: a perspektíva matematikai szabályai szerint jelölték ki a kép terét, közvetlen megfigyelésre alapozták az ember- és természetábrázolást, optikai tanulmányokat folytattak a fényviszonyok pontos visszaadásához. Tanulmányok jelentek meg a festészet elméleti alapjairól, és a korábban egyszerű kézműveseknek tekintett művészek – immár tudományos felkészültségükre hivatkozva – nagyobb társadalmi megbecsülést vívtak ki maguknak. Az újításokban nagy szerepet játszott a klasszikus antikvitás művészetének újrafelfedezése (erre utal az újjászületést jelentő francia renaissance szó). Mivel Itáliában az ókor emlékei folyamatosan jelen voltak, a félsziget lakói fogékonyak maradtak a görög-római világ szellemi örökségére. 1410-1420 körül Firenzében az építészetben, majd a szobrászatban és a festészetben is megjelentek azok a törekvések, amelyek kifejezetten az antik formák és tertalmak felelevenítésére irányultak. Divatba jöttek az ókori történeti és mitológiai témák, az antik és az antik szellemben fogant (all'antica) műalkotások gyűjtése. A művészeti megrendelések az új polgári eszményt fejezték ki. A festőműhelyek a legtöbb munkát jelentő oltárképeken és falképeken kívűl sok más típusú tárgyat is készítettek. A tehetősebb polgárok otthonait festett bútorokkal, falburkolatba illeszthető táblákkal és a falakra akasztott, olykor kerek formátumú képekkel díszítették, a vallásos testületek megrendelésére körmeneti zászlókat és templomi berendezéseket festettek.