Mediciek Művészek Mecenatúra Mediciek Művészek Mecenatúra
  • XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 4. nézet
    Mediciek Művészek Mecenatúra Köszöntő Ismerkedés Firenzével A reneszánsz bankár eszköztára XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 2. nézet XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 3. nézet XIII. - Kora reneszánsz festészet Közép-Itáliában - 4. nézet Medici-asszonyok és az udvari élet díszletei XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 2. nézet XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 3. nézet XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 4. nézet Medici-családfők és a hatalom reprezentációja XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 2. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 3. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 4. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 5. nézet XVIII. - A manierizmus Közép-Itáliában - 6. nézet Nyiss ajtót a művészetre!
  • info
  • 3d_rotation
  • view_module
  • hu
chevron_left
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
chevron_right

XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 4. nézet

Angyali üdözlet Assisi Szent Ferenccel
Szent Egyed
A Szent Család Assisi Szent Ferneccel
Szoptató Madonna (Mária a gyermek Jézussal és egy angyallal)

XIX. - Utak Raffaellóhoz és Raffaellótól - 4. nézet

A kora reneszánsz festészet a távlattan alkalmazásával megteremtette a térbeliség illúzióját és a teret plasztikusan formált, valósághű részletekben gazdag, világosan csoportosított alakokkal népesítette be.

Az érett reneszánsz újdonsága volt, hogy a látvány eleven élettel telítődött, a mozgás természetessé, a kompozíció pedig szervessé vált. A festői eszközök finomodásával a természethűség és az eszményítés egyszerre jutott magasabb szintre. Az élvonalbeli művészek figyelme a felszínről az embert és természetet belülről mozgató erőkre, a mozgás mechanikus ismérveiről organikus jellemzőire, a test és az arc külső jellegzetességeiről a belső jellemvonások kivetítésére terelődött. Számos alkotás fő témája az univerzum középpontjába állított ember. Az érett reneszánsz Rómában, Raffaello és Michelangelo vatikáni freskóiban teljesedett ki. Raffaello két- és háromalakos Madonna-kompozíciói azonban még az összegzés előtti állomások, a művészi kísérletezés dokumentumai.

A 16. század első évtizedeinek összképéhez azonban sok minden más is hozzátartozott. Így például a korábban divatos szobrászias formák lágyítása Francesco Francia és Lorenzo Costa művein, a Raffaellón is túltevő érzelmi közvetlenség és mozgalmasság Correggiónál, a klasszikus kánon tagadása és a nézők tarkabarka látványossággal való szórakoztatása Mazzolino és Bachiacca festményein, a velencei poézis átültetése a római retorikába Sebastiano del Piombónál, vagy éppen a monumentális formulák kis léptékben való alkalmazása Garofalo művein.