Magyar Vadak - 2. nézet

Ülő férfi

CZÓBEL Béla
Budapest, 1883 – Budapest, 1976

Ülő férfi, 1906

A korábban Nagybányán dolgozó Czóbel Béla 1905-ben a párizsi Salon d’Automne tárlatán szerepelt, ahol az Henri Matisse vezette francia fauve-ok is kiállítottak. 1906 nyarán, a művésztelepen bemutatta színes, nagy foltokból felépített kompozícióit, és ezzel ösztönző példával szolgált a fiatal „neósok” festészete számára. A következő párizsi Őszi Szalonra beküldött képeinek egyike a sógorát ábrázoló Ülő férfi című festmény volt. Annak ellenére, hogy ekkoriban több kerti jelenetet festett (Festők a szabadban, Musée National d’Art Moderne, Centre Pompidou, Párizs), a zárt térbe helyezett egész vagy fél alakos portrék problematikája foglalkoztatta. A nagybányai hagyományokon és Rippl-Rónai példáján nyugvó művészete Van Gogh, Gauguin és Matisse hatására egyre bátrabbá, színesebbé és egyénibbé vált.
A leterített szőnyeg mustrája, a háttér csendéleti részletei, valamint a nézőpont váltakozása jelzik, hogy a korszak „vad” színkezelése és a dekoratív szemlélet festészetében szintézisbe lépett egymással.