Nyolcak
A modernista törekvések a magyar képzőművészetben a 20. század tízes éveiben a Nyolcak elnevezésű művész-csoport radikális programjával indultak. A Magyar Impresszionisták és Naturalisták Köréből (MIÉNK) kivált Kernstok-kör (később Nyolcak) csoportjának első kiállítása 1909 decemberében Új képek címmel nyílt a budapesti Könyves Kálmán cég kiállítóhelyiségében. Az 1911 áprilisában megalakult Nyolcak a budapesti Nemzeti Szalonban rendezték meg első bemutatójukat. A Párizsban élő Czóbel Béla csak névlegesen csatlakozott a kiállítókhoz, a mozgalom magját alkotó festőgárda: Berény Róbert, Czigány Dezső, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Pór Bertalan, Orbán Dezső, Tihanyi Lajos művei mellett Lesznai Anna hímzései, Fémes Beck Vilmos és Vedres Márk szobrai szerepeltek. A Nyolcak művészetfilozófiai alapvetésükkel visszanyúltak Paul Cézanne klasszikus modernizmusához, a szilárd értékeken nyugvó tudatos formálás eszményéhez. Szakítottak az impressziókat rögzítő festői kifejezéssel, a komponálásban a látvány összefüggéseinek vizuális értelmezésére törekedtek. Szívesen alkalmazták a természeti környezetben megjelenő aktok kiegyensúlyozott kompozícióit, a fürdőzők és a lovas jelenetek változatos kombinációit. Szintén a cézanne-i örökséghez köthető a néhány tárgyból — gyümölcsökből, tálakból, kancsókból, drapériákból — összeállított asztali csendélet műfajának alkalmazása. A racionális alkotói módszerek hangsúlyozása ugyanakkor nem zárta ki az érzelmi indíttatású festői kifejezés létjogosultságát sem. Tihanyi Lajos és Berény Róbert szuggesztív portréinak torzított formái és markáns gesztusai a modellek karakterének érzékletes megjelenítését szolgálták.
A Nyolcak közös fellépése viszonylag rövid ideig tartott, mindössze három csoportos kiállításon szerepeltek együtt. Az utolsón, amelyet 1912 telén a budapesti Nemzeti Szalonban rendeztek, már csak négyen vettek részt. Radikális nézeteikkel és újszerűen fogalmazott kompozícióikkal — ez alatt a rövid idő alatt is — alaposan felkavarták a hivatalos művészeti élet konzervatív állóvizét.