navigate_before EGY GÉNIUSZ DIADALA - 4.

Carl Koepping rézkarca Munkácsy Műteremben című festményéről

Carl Koepping
(Drezda, Németország, 1848. június 24 – Berlin, Németország, 1914. július 22. vagy július 23.)

Carl Koepping rézkarca Munkácsy Műteremben című festményéről
/ Az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat 1885. évi műlapja

1885
Munkácsy Mihály Múzeum

Munkácsy 1876-ban mutatja be a Műteremben című festményét, melynek elkészültétől számítva kritikai realizmusról és népéletképekről alig-alig beszélhetünk esetében. Az egyszerű kompozícióba foglalt reprezentatív párosportré a Munkácsy által választott új festői irány iránti elkötelezettség jelképe, korszakhatárt jelez, egy új alkotói szakasz kezdetét. Szalonképek és a hozzájuk szervesen kapcsolódó virágcsendéletek, tájképek és érzékeny látásmódot tükröző arcképek születnek utána, melyeket – nagymonográfusa, Végvári Lajos szóhasználatával élve – a „nagyvállalkozások” követnek. Mindehhezsokkal több színre van szüksége, mint eddig, palettája is jócskán megváltozik. A művészi orientációjábanvisszafordíthatatlanul végbement változások hátterében tehát új, párizsi élete, életmódja, a feltáruló lehetőségek kecsegtető volta áll.

UGYANEKKOR TÖRTÉNT 1885-ben három feltaláló együttműködésének eredményeképpen született meg a transzformátor. Az energiaátvitelre alkalmas, zárt vasmagú transzformátort Bláthy Ottó Titusz, Déri Miksa és Zipernowsky Károly nevének rövidítése nyomán „ZBD-modellként” ismeri a világ.

UGYANEKKOR TÖRTÉNT A német Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach saját tervei alapján 1885-ben építette meg az első belső égésű motorral hajtott motorkerékpárt. A Reitwagennek nevezett járművet azonban csupán kilenc évvel később kezdték árusítani.