A századvég művészete - 2. nézet

Délutáni pihenés

Rippl-Rónai József (1861–1927)

Délutáni pihenés

1892
tempera, grafit, pasztell, vászon, 75 x 62 cm
j. b. l.: Rónai 1893; j. l.: Rónai [karcolva]
Vétel a BÁV 36. aukcióján, 1975
Ltsz.: KM.75.23.

Rippl-Rónai József azon kiemelkedő magyar művészek egyike, aki már művészete korai szakaszában bekapcsolódott a nemzetközi modern művészeti folyamatokba, és akit a mai napig számontartanak a világ nagy múzeumaiban és a művészettörténetben egyaránt. Rippl-Rónai kortársaihoz hasonlóan először Münchenben tanult rajzot és festést, majd Párizsba ment, ahol Munkácsy Mihály fogadta be műtermébe, és segítette.
Rippl-Rónai Munkácsy körében ismerkedett meg James Pitcairn-Knowles skót származású, később Németországban letelepedett festővel, akivel igen szoros barátságba, művészetét is befolyásoló szellemi kapcsolatba került. Miután Rippl-Rónai 1892-ben egyéni kiállításon mutatta be műveit az Osztrák–Magyar Monarchia követségi palotájában, Párizsban, amellett, hogy elismerő kritikákat kapott, műveket is tudott értékesíteni. Így már anyagi helyzete lehetővé tette, hogy Lazarine Baudrionnal – aki modellje, társa, később felesége volt – s barátjukkal, Knowles-zal Neuillybe, a párizsi művészvilág kedvelt helyére költözzenek. 1892 és 1902 között együtt béreltek házat. Ekkortájt kötött barátságot a művészetét sokban meghatározó Aristide Maillol-lal is.
Rippl-Rónai Neuillyben alakította ki azt a festésmódot, amit „fekete korszaknak” nevez a művészettörténet. „A fekete és szürke szín akkor nagyon érdekelt, s izgatott a kérdés, hogy mit és hogyan lehet velök művészileg megoldani.” Képünk, a Délutáni pihenés (Két nő egy szobában; Két gyászruhás nő) című festmény is e korszak remeke. Olyan hatást kelt, mintha feketével hangsúlyozott „rajzolt” festmény lenne. S valóban az erős kontúrokat csak vékonyabb festékrétegekkel töltötte ki. A szembe komponált fényforrás, a tér elrendezése még hagyományos, de az éles kontúrokkal kiemelt, szinte síkszerű, „megbúvó” alakok már egy teljesen új korszak, a szimbolizmus előfutárai. A kép különleges példája Rippl-Rónai Kaposváron is visszatérő kedvelt témájának, az intim otthonaikban csendes tevékenységbe merülő lakók ábrázolásának.
A képet BÁV aukción vásárolta a múzeum 1975-ben.

Molnárné Aczél Eszter