Kmetty János (1889–1975)

Városliget

1912
olaj, vászon, 58 x 44 cm
j.j.l.: Kmetty 1912.
Ajándék a művésztől, 1964
Ltsz.: KM.64.76

Kmetty János egyike volt azoknak a modern festőknek, akikre a kubizmus korai szakasza igen erőteljesen hatott, és későbbi oeuvre-jében is meghatározó maradt. Az 1910-ben több hónapot Párizsban tartózkodó Kmetty azonban még nem láthatta a kubisták botrányt kavart első, 1911-es Függetlenek Szalonjában megrendezett tárlatát, amely a korai kubista törekvések (formák apró síkokra bontása, színredukció, többnézőpontúság) lezáró akkordját jelentette. Viszont lenyűgöző élmény volt számára a Neuillyben lévő Pellerin-gyűjtemény nagyszámú Cezanne-művet tartalmazó kollekciója. Kmetty sokkal inkább a Cezanne-hoz közvetlenül kapcsolódó ún. plasztikus kubizmushoz kötődött. A tízes évek első felében sajátos, a látványt mindvégig tiszteletben tartó, de a természeti formákat geometrikusan átíró, a színpalettáját alapvetően a Cezanne által is kedvelt színárnyalatokra – főként a kék, zöld – bontó, azokat kisebb-nagyobb színsíkokra osztó módszert dolgozott ki.
Képünkhöz hasonló elrendezésben készült Városligetet ábrázoló tusrajzokat ismerünk a korszakból, ezek alapján készülhettek a műtermi festmények. Az egekbe törő, a kép keretén túl, már csak a képzeletben összetalálkozó fatörzsek mintegy gúlát képeznek, a színformákba tömörített lombozaton átszűrődő napfény is síkokba rendeződik, a térmélységet a ferdén, egymástól szabályos távolságban elhelyezett staffázsalakok, illetve padok is érzékeltetik. A kompozíciónak ezt a szigorú, geometrizáló alapját a fény és a színformák oldják pulzáló képi ritmusba.
Kmetty 1909-ben Ferenczy Károly epreskerti esti aktrajzoló tanfolyamát látogatta, ennek kapcsán került baráti viszonyba a későbbi aktivista kör számos alkotójával. A Ferenczy-tanítványok az Epreskerttől nem messze található Városligetbe jártak rendszeresen rajzolni. Kmetty, már Ferenczytől függetlenedve, párizsi útjáról hazatérve a közeli Hernád utcában bérelt lakást és folytatta a városligeti rajzolásokat. Ennek a közösen eltöltött időszaknak állít emléket az e tárlaton is helyet kapott – szintén egykori Ferenczy-tanítvány – Nemes-Lampérth József hasonló szemléletű városligeti tájképe is, amely ugyanannak a motívumnak oldottabb, festőibb változatát mutatja.

Kopócsy Anna