Művészet a két világháború között - 2. nézet

Nell-héj (Nell Shell)

Turcsány Villő (1972)

Nell-héj (Nell Shell)

2009
műgyanta (acrystal), fehér zsinór, 124 x 44 x 40 cm
j.n.
Vétel a művésztől, 2014
Ltsz.: KM.2014.6.1.

Turcsány Villő az 1990-es években a Magyar Képzőművészeti Főiskola szobrász szakán végezte tanulmányait. Korai alkotásaiban módszeresen kutatta az emberi gesztusokat, tulajdonságokat, állapotokat. Már e munkáiban is megjelent a térbe ékelt test szobrászati problematikája, valamint a függesztett objektek kérdésköre.
Nell-héj című, a kétezres évek második felében készült installációja egy zsinórokra függesztett ember-héj, egy bebábozódott rovarra emlékeztető amorf forma. Egy héj, amelyből már kikelt, eltávozott az ember esszenciája, csak a „lélek” burka maradt meg. Vagy épp maga a megmaradt anyag rejti az emberi lényeget? A nyolc ponton rögzített héjszerkezet párhuzamba állítható a művész későbbi, ingákhoz kapcsolódó vizsgálódásaival: az inga – egy tömeg középpontján kívüli pontban felfüggesztett merev test – művészi megközelítése során megtestesül a kívülről való függés, az ingatag emberi lét problematikája. A Nell-héj, akárcsak az inga mozgása, leképezi a kiszámíthatatlan emberi létet: a lendülés, a kilengés és a holtpontra jutás váltakozó állapotait.
Turcsány Villő munkája baljósan lengi be ezt a két világháború közötti korszak művészetét bemutató termet. A mű 2014-ben, a művésznek a Kiscelli Múzeum Templomterében megrendezett kiállítását követően került a Fővárosi Képtár tulajdonába.

B. Nagy Anikó