Művészet a két világháború között - 4. nézet

Térdeplő nő

Földes Lenke (1896–1986)

Térdeplő nő

1930-as évek
faragott, csiszolt fehérmárvány, 11,5 x 5,5 x 9,5 cm
j.n.
Átvétel a Magyar Nemzeti Galériától, 1993
Ltsz.: KM.93.170

Sonnenfeld Lenke Budapesten megkezdett tanulmányait Bécsben és Párizsban folytatta. A szigorú akadémiai tanrendtől eltérő, szabadabb szellemű Académie de la Grande Chaumière-ben mestere a korszak egyik sikeres, sokat foglalkoztatott szobrásza, Antoine Bourdelle (1861–1929) volt, aki kiállítási lehetőségekhez is juttatta, illetve Földes művészetén valamennyire érezhető Aristide Maillol hatása is. 1925-től rendszeresen szerepelt a Salon des Tuileries és a Salon des Indépendants kiállításain. Az elismerő nemzetközi sajtóvisszhangot kiváltó 1930-as párizsi gyűjteményes kiállítását követően a Musée du Luxembourg is vásárolt tőle.
Kis méretű figurális alkotásainak anyaga legtöbb esetben carrarai vagy ruskicai márvány. A kőből kialakított emberi formákat közvetlenül márványba faragta, nem használt agyag- vagy gipszmodelleket. Többnyire magányos nőalakokat választott témának, műveit finom, gömbölyded megformálás jellemzi, léptékük ellenére monumentális hatásúak. Szobrai archaikus képzeteket idéznek.
A Térdeplő nő vagy inkább kuporgó alak zárt kompozíciója, elnagyolt, megmunkálása ellenére a formaképzés érzékenységet, lágyságot kölcsönöz a műnek. Földes Lenke művei befelé forduló, kontemplatív alkotói attitűdöt sejtetnek.
Művészete itthon nem keltett különösebb figyelmet, Kassák Lajos és Rabinovszky Máriusz írt kisebb cikkeket róla, és 1945-ben jelent meg egy vékony albuma.

Oth Viktória