Akik elmentek és akik itt maradtak- a háború utáni nemzedék - 2. nézet

Angyal

Anna Margit (1913–1991)

Angyal

1948 körül
ceruza, olaj, vászon, 280 × 225 cm
j.j.l. Anna M.
Vétel Kolozsváry Ernőtől, 1977
Ltsz: KM.77.16.

Anna Margit az 1930-as években Vaszary János magániskolájában, valamint az Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület (OMIKE) grafikai műhelyében tanult festészetet. Az OMIKE-ben ismerkedett meg Vajda Lajossal, Vajda Júliával, Bálint Endrével, valamint Ámos Imre festővel is, akivel 1936-ban kötött házasságot. A társaság a nyarakat 1938-tól Szentendrén töltötte.
Férjét 1940-től rendszeresen behívták munkaszolgálatra, ahonnan 1944 után végül nem tért haza. Anna Margit 1945-ben művésztársaival együtt csatlakozott az Európai Iskolához, amelynek több kiállításán is részt vett. Az ő egyéni kiállítása volt a csoport utolsó tárlata. A katalógus képjegyzéke alapján feltételezhető, hogy 1948 körül keletkezett Angyal című festménye szerepelt ezen a tárlaton. Az angyalszereppel és -attribútumokkal felruházott bábu nagy feje, néhány formára redukált arca a gyermekrajzok világára emlékeztet. A festői eszközök megválasztása ezekben az években tudatos, szándékolt a hasonlóság a gyermekrajzokhoz a vastag kontúrok, egyszerű formák által. A művész ezzel részben az ártatlan, gyermeki nézőpontot jeleníti meg, másrészt felszabadítja magát az ábrázolási konvenciók alól. A primitív rajz szembehelyezkedik a szépség kánonjával, a háború borzalmaira adott ösztönös reakcióként is értelmezhető.
A szomorú szemű Angyal egy kardot tart, amelyet az arcához emel. Anna Margit festészetében létezik a műnek egy későbbi analógiája. Gábriel (1969) című képén az angyal egy hasonló formájú, ámde lángoló, vörös pallost tart. Gábriel, akinek neve azt jelenti, „az Isten ereje”, a bűnbeesést követően kiűzte az első emberpárt a Paradicsomból. Az élet fájához vezető utat a bűnbeesés után tüzes kard, lángpallos zárta el az ember elől. A kard Gábriel egyik attribútuma, egyúttal jelképe a háborúnak. A lágyabb színek, az angyal egyéb jelentései (hírnök, védelmező) által a remény is érzékelhető. Szenvedés és öröm, rettegés és remény, ijedt és fenyegető egyszerre vannak jelen Anna Margit kétértelmű angyalának alakjában.
A Kolozsváry-gyűjtemény máig jelentős szeletet őriz Anna Margit életművéből, ezt a festmény is Kolozsváry Ernőtől vásárolta a múzeum, tudatosan bővítve európai iskolás anyagát.

Árvai Mária