A hatvanas–hetvenes évek művészete - 2. nézet

Női akt

Méhes László (1944–2022)

Női akt

1975
festékszóró, szövött textil, 73 x 53 cm
j.b.l.: Méhes László; j.j.l.: 75
Vétel Vörösváry Ákostól, 1983
Ltsz: KM.83.90.

Méhes László a fotórealista festészet magyarországi úttörői közé tartozott, az 1960-as évek végén társadalmi-politikai érzékenységű figuratív festészeti nyelvet alakított ki. Méhes festészete nemcsak a korszak amerikai fotórealizmusával és a nyugat-európai új realista tendenciákkal hozható összefüggésbe, hanem ironikus reflexió is volt az 1950-es évek doktriner szocialista realista esztétikájára. Méhes az 1970-es évek első felében párhuzamosan alkotott fotórealista festményeket és konceptuális fotográfiákat, amelyek egyaránt reflektáltak a korszak társadalmi jelenségeire és általánosabb filozófiai-esztétikai problémákra. Az évtized közepén a művész fokozatosan távolodott el a fotórealista festészettől.
Langyos víz című emblematikus sorozatának utolsó darabjain fontos motívumként tűnt fel a vízben átnedvesedett, a testet csupán részben takaró textília, illetve egy másik sorozatán a képbe komponált kép, a vásznon megjelenő (illuzórikus) vászon tautologikus motívuma. Méhes az évtized közepén megkezdett, nagyléptékű aktsorozata ezeket az alkotásokat gondolja tovább. A művek számos klasszikus művészettörténeti előképhez kapcsolódnak, mindemellett összefüggésbe hozhatók Yves Klein testlenyomatokra épülő alkotásaival is. A Fővárosi Képtár gyűjteményében található Női akt (1975) Méhes sorozatának jellegzetes darabja: a vászon sík felületén mint látszólag átnedvesedett textílián keresztül felsejlik a meztelen női test, amely nem több illúziónál, mintegy rákérdezve a látszat és a láttatás komplex kérdéskörére, az illúziókeltés és a mimézis festészettörténeti és képelméleti dilemmáira.
A mű Vörösváry Ákostól, az Első Magyar Látványtár későbbi alapítójától került a gyűjteménybe.

Fehér Dávid