Rippl-Rónai Józseftől Maurer Dóráig Rippl-Rónai Józseftől Maurer Dóráig
  • Művészet a két világháború között - 3. nézet
    Válogatás a Fővárosi Képtár modern gyűjteményéből Bevezető Bevezető - 2. nézet A századvég művészete A századvég művészete - 2. nézet A századelő útkeresői A századelő útkeresői - 2. nézet Művészet a két világháború között Művészet a két világháború között - 2. nézet Művészet a két világháború között - 3. nézet Művészet a két világháború között - 4. nézet Művészet a két világháború között - 5. nézet Művészet a két világháború között - 6. nézet Művészet a két világháború között - 7. nézet Akik elmentek és akik itt maradtak- a háború utáni nemzedék Akik elmentek és akik itt maradtak- a háború utáni nemzedék - 2. nézet Az ötvenes évek Az ötvenes évek - 2. nézet Az ötvenes évek - 3. nézet A hatvanas–hetvenes évek művészete A hatvanas–hetvenes évek művészete - 2. nézet A hatvanas–hetvenes évek művészete - 3. nézet A hatvanas–hetvenes évek művészete - 4. nézet Az nyolcvanas-kilencvenes évek művészete Az nyolcvanas-kilencvenes évek művészete - 2. nézet Az nyolcvanas-kilencvenes évek művészete - 3. nézet Az ezredforduló után Az ezredforduló után - 2. nézet Az ezredforduló után - 3. nézet Impresszum
  • info
  • 3d_rotation
  • view_module
  • hu
chevron_left
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
chevron_right

Művészet a két világháború között - 3. nézet

Hidak
Két táncos (Színpadi jelenet)
Lap a DUR mappából
Levéltár

Művészet a két világháború között - 3. nézet

A húszas, harmincas évek művészete Magyarországon rendkívül gazdagnak tekinthető, annak ellenére, hogy a történelmi sajátságok miatt a helyzet nem kedvezett a művészeknek. Elég, ha az első világháború, illetve a trianoni szerződés okozta elszigetelődésre, általánosságban pedig a nagy világválság okozta anyagi, majd a harmincas évek során folytatódó szellemi-egzisztenciális válságra gondolunk, amely világkatasztrófába torkollott. A művészeti életet alapvetően egy-egy irányzat mentén létrejövő művészcsoportok szervezték, rendszeres kiállítási lehetőséget az Ernst Múzeum és a Nemzeti Szalon nyújtott számukra.
A magyar művészet az első világháború után kikerült az európai vérkeringésből, a fiatal alkotók érdeklődése a klasszikus művészeti korszakok felé fordult, és felértékelődött a modern nemzeti művészet bölcsőjének tekintett nagybányai művésztelep szellemisége, a kezdeti plein air és a rákövetkező szintetizáló irányzatok jelentősége. Ennek a művészi attitűdnek a háború utáni első markáns képviselői az ún. Szőnyi-kör alkotói voltak. Ezzel párhuzamosan a Tanácsköztársaság kultúrpolitikájában résztvevő avantgárd művészek egy része elhagyta az országot, az emigráció egyik központja Bécs lett, ahol a Kassák Lajos szervezte konstruktivisták körében többek között Bortnyik Sándor alkotott. Ugyan 1926-ban az általános amnesztia következtében külföldről számos alkotó hazaérkezett, az avantgárd irányzatok (konstruktivizmus, szürrealizmus, nonfiguratív művészet) tételes követése szórványos maradt 1945-ig.
A külpolitikai izoláció oldódásával a magyar művészet európai orientációja, ezen belül Párizs-központúsága a húszas évek közepétől lett újra jellemző, melyet elsősorban a KUT (Képzőművészek Új Társasága) tagjai képviseltek művészetükben. Egyikőjük, Farkas István – aki az École de Paris művészközösségéhez tartozott – 1932-ben költözött vissza Magyarországra, ekkora már megteremtette egyedi, látomásos művészetét.
Gerevich Tibor művészettörténész ideológiai és Klebelsberg Kunó kultuszminiszter politikai támogatásával 1928-ban megalapították fiatalok számára a római ösztöndíjat azzal a céllal, hogy az olasz művészet váljon az új magyar művészet inspirációs forrásává a francia és német befolyás helyett. A Római iskola első ösztöndíjasai – többek között Szőnyi István, Aba Novák Vilmos, Patkó Károly, Vilt Tibor – az Itáliában látottakat egyedi módon tudták kamatoztatni saját művészetükben.
A hivatalos művészeti intézmények, művészcsoportok mellett vagy azokkal átfedésben alakult ki szinte észrevétlenül az ún. Gresham-kör, mely a húszas évek második felétől kötetlen kávéházi összejövetelek alkalmával formálódott művészekből, kritikusokból, gyűjtőkből álló meghatározó közösséggé. Ehhez a körhöz tartoztak a kiállításon is szereplő alkotók: Szőnyi István, Bernáth Aurél, tágabban Ferenczy Noémi és Egry József. A figurális művészet új, időtlen formáit keresték, így Egry József a Balaton világában vagy Szőnyi István Zebegényben teljesítette ki egyéni formanyelvét. Bernáth Aurél metafizikus műveiben fogalmazta meg táj- és emberélményét, míg Ferenczy Noémi monumentális munkaábrázolásait egy sajátos médiumban, a gobelinben alkotta meg.
Miután a Képzőművészeti Főiskolán 1920 után bevezették a koedukált oktatást a sok előítélet ellenére, a kiállításokon egyre inkább szóhoz jutottak a női művészek a különféle művészcsoportokban, ahol időnként egészen merész kompozíciókkal szerepeltek. Közéjük sorolhatjuk Barta Máriát is art decós, mozgalmas, a formákkal szabadon játszó, az absztrakció határán álló alkotásaival.
A két világháború közötti időszakból itt bemutatott művek többségét az 1960-as, 1970-es években vásárolta a Fővárosi Képtár. Az ekkor szerzeményezett tárgyak jól mutatják, hogy a Kádár-korszakban a szocialista realista normák, elvárások leköszöntével az ötvenes években még „formalistának” titulált művek visszakerülhettek a modern magyar képzőművészet kánonjába.

Kopócsy Anna