navigate_before 1. terem

Orr Máté: Villámlástól megriadt tehén

Év (készítés)
2020
Méretek
105 × 85 cm
Anyag/Technika
olaj, akril, vászon

Orr Máté Villámlástól megriadt tehén című képén semmi sem az, mint aminek látszik. Valóban ott a fenyegető villám, de nem úgy tűnik, mintha képünk főszereplőjét ez nagyon megérintené. Inkább a villámlás kedvező fényviszonyait kihasználva kétlábra áll, hogy jobban lássuk kecses termetét és közben olyan csábos bociszemekkel néz ránk, amit bármely múzsa vagy szelfiző megirigyelne. Orr Máté egy hatalmas geget rejtett a műbe, a rá jellemző iróniával jelen esetben a festészet drámai-romantikus hagyományából űz tréfát.


Eugène Delacroix: Villámlástól megriadt ló 1825–1829 között, akvarell, fedőfehér, gumiarábikum, akvarellpapír, 23,5 × 32 cm, Szépművészeti Múzeum, Budapest
A kép konkrét reflexió a francia romantika vezéregyénisége, Eugène Delacroix A villámlástól megriadt ló című alkotására. Témája és címe is erre utal, egyetlen apró eltéréssel: a lovat egy tehén váltotta fel. A romantika korának nemességet, zabolátlan szenvedélyt és az erőt megtestesítő lova helyett ránk egy haszonállat kacsint vissza, de azért valljuk be, nem akármilyen. A csődör férfias ereje ellenében itt a női princípiumok kerülnek előtérbe. Egy klasszikus, sötét háttérből éterien sugárzó reneszánsz aktként jelenik meg tehenünk. 

Finom gonddal van megfestve testének minden egyes részlete, szinte tapintható szőrének fehér selymessége, foltjainak pajkossága, izmos lábai és rózsaszín tőgyén a fehérlő kis pihék. Antropomorf jellege szintén visszautal a romantika korára, azonban ez már nem egy fennkölt égi Vénusz vagy egy nemes ló, hanem a tömegkultúra frivol múzsája. A mellette megjelenő kedves kis rózsaszín virágok, valójában húsevő kancsóvirágok, melyek a tehén közelségében organikus jellegükön túl a fejőgép szívócsápjaira is emlékeztetnek. Korunk egyik kizsigerelt állata áll itt piedesztálon.Finom gonddal van megfestve testének minden egyes részlete, szinte tapintható szőrének fehér selymessége, foltjainak pajkossága, izmos lábai és rózsaszín tőgyén a fehérlő kis pihék. Antropomorf jellege szintén visszautal a romantika korára, azonban ez már nem egy fennkölt égi Vénusz vagy egy nemes ló, hanem a tömegkultúra frivol múzsája. A mellette megjelenő kedves kis rózsaszín virágok, valójában húsevő kancsóvirágok, melyek a tehén közelségében organikus jellegükön túl a fejőgép szívócsápjaira is emlékeztetnek. Korunk egyik kizsigerelt állata áll itt piedesztálon.
Orr Máté alkotásában magába sűríti évszázadok festészeti hagyományát miközben tréfát is űz belőle és minden joga megvan hozzá. A képet átjáró könnyedség és szabadság a bámulatos technikai tudásból és egy friss szellem magabiztosságából ered, mellyel kevesek büszkélkedhetnek.
Mindezek fényében egy apró változtatást bátorkodunk javasolni Enzo Ferrarinak legendás Ferrari logójában, itt az idő az ágaskodó lovakat tehenekre cserélni!