navigate_before 1. terem

Mulacsis László: Interferenciák III.

Év
2001

Méretek
200×160 cm
Anyag/ Technika
enkausztika, olaj, vászon

Az Interferenciák III. című kép Mulasics utolsó korszakának élénk színekkel jellemzett, monumentális alkotása. Mulasics ekkora az anyagot megtanulja teljes mértékben kezelni és átalakítani, elképesztő precizitással helyezi el váltakozva a két egymásnak ellentmondó minőséget, az olajat és a viaszt, oly módon, hogy már csak tapintásra lehet különbséget tenni köztük.

Luca Della RobbiaLuca della Robbia: Madonna és gyermek
1475 k., mázas terrakotta
National Gallery of Art, Washington (USA)
Az Interferenciák III. 4 rétegből áll, a harsogó sárga alapra jön egy függőleges súlyozású tekeredő kék vonal, efölött nyílnak a vízszintes irányt sugalló, papírstencilekkel felvitt fehér és kék interferencia vonalak. Olyanok, mintha ablakok lennének egy másik világba, a felület itt egészen élővé válik, egy dialógusnak lehetünk tanúi, ahogy a fehér viaszos részek puha organikus volta alapot teremt a kék szilárdan és hűvösen meredő vonalainak. Utóbbit egy egészen finom színátmenet hoz még inkább mozgásba. Ez a klasszikus színkombináció és az életmű számos pontján felbukkanó művészettörténeti utalások, Luca della Robbia hasonlóan kék és fehér tónusú reneszánsz majolikáit juttathatják eszünkbe. 

Az Interferenciák III. 4 rétegből áll, a harsogó sárga alapra jön egy függőleges súlyozású tekeredő kék vonal, efölött nyílnak a vízszintes irányt sugalló, papírstencilekkel felvitt fehér és kék interferencia vonalak. Olyanok, mintha ablakok lennének egy másik világba, a felület itt egészen élővé válik, egy dialógusnak lehetünk tanúi, ahogy a fehér viaszos részek puha organikus volta alapot teremt a kék szilárdan és hűvösen meredő vonalainak. Utóbbit egy egészen finom színátmenet hoz még inkább mozgásba. Ez a klasszikus színkombináció és az életmű számos pontján felbukkanó művészettörténeti utalások, Luca della Robbia hasonlóan kék és fehér tónusú reneszánsz majolikáit juttathatják eszünkbe. 

Él és vibrál az egész felület annak ellenére, hogy egy szigorú négyszög szab neki határt, a fragmentáltság még inkább felerősíti a formákban forrongó energiákat. Ez Mulasics zsenialitása! Elsőre a rend, a tökéletes arányok, gyakorta az aranymetszés, a geometria nyugalma érinti meg a nézőt, egyszóval Mulasics intellektualizmusa, de minél inkább közelebbről szemléljük a műveket, annál inkább mozgásba lendülnek a statikusnak tűnt felületek. Fröcskölés, elhúzás, hevítés, visszakaparás, egymáson átható színrétegek, mindez egy elképesztően impulzív érzéki színteret teremt. Olyan táguló energiáknak lehetünk itt tanúi, mint Ingeborg Bachmann Dalok a szigetről c. liturgikus versében:

A föld alatt tűz van,
tiszta tűz, lövellő.
A föld alatt tűz van,
és folyékony kő.
A föld alatt folyó van,
bennünk terjedő.
A föld alatt folyó van,
csontot perzselő.
Egy nagy tűz jő,
egy folyó jő a földre.
Tanúvá lépünk elő.