2. terem

Korniss Péter: Asszonyok kosarakkal

Év (készítés)
1972
Méretek
60 × 60 cm
Anyag/Technika
Ed. 1/3+AP
Fuji Light Jet [2016]

Az Asszonyok kosarakkal egy 1972-es Kalotaszegen tartott esküvő egyik jelenetét ábrázolja. Öt díszesen felöltözött nőt látunk a tiszta szobában, kezükben és körülöttük a kelengyével. A kép érdekessége, hogy kezdettől fogva színes formában létezett. Korniss Péter fotográfiáinak az egyik erejét a kompozíciók tisztasága, tudatos szerkesztettsége adja. Ahogy a fotográfia hőskorának nagy alkotói, ő is klasszikus példákból merít, melyeknek gyökerei a festészetre és egészen a perspektíva aranykorára, a reneszánsz törekvésekre vezethetők vissza.


Cima da Conegliano: Sacra Conversazione, Duomo di Conegliano, 1492
Korniss Péter fotográfiáinak az egyik erejét a kompozíciók tisztasága, tudatos szerkesztettsége adja. Ahogy a fotográfia hőskorának nagy alkotói, ő is klasszikus példákból merít, melyeknek gyökerei a festészetre és egészen a perspektíva aranykorára, a reneszánsz törekvésekre vezethetők vissza. Az Asszonyok kosarakkal című képet a centrális perspektíva határozza meg, a kissé alulról fotózott V alakban elhelyezett nőalakok pozíciója, tartása, nézővel felvett szemkontaktusa a quattrocento sacra conversazionék (szent beszélgetések) világát idézi meg, ahol Madonna és a gyermek Jézus centrális alakját, szentek szimmetrikusan elhelyezett oszlopszerű figurái fogták közre. Közülük egy vagy akár több is kitekintett a néző felé, invitálva őt arra, hogy csatlakozzon a mennyei szférákban zajló szent beszélgetéshez.
Időtlenség és földön túli béke, sokszor derű lengi be ezeket a képeket. Ugyanez az érzés kerít hatalmába Korniss asszonyai láttán. Sziklaszilárdan állnak, büszkén, egyszerre sugároznak derűt és komolyságot. Időtlen arcukat megvilágítja az oldalról érkező fény, mindegyik külön világ, mégis összetartoznak, a menyasszony segítői. A kezünkben tartott kosarak és szőttesek is átlényegülnek, attribútumaikká válnak. Ez is fokozza a szakrális asszociációt, a kosár gyakorta felbukkanó jelkép a művészettörténetben, egyes Angyali üdvözleteken Mária Úr felé teljesített szolgálatára utal, valamint a rózsákkal teli verziója a középkor egyik leggyakrabban ábrázolt női szentje, Szent Dorottya attribútuma.  

Giovanni Bellini: Sacra Conversazione (részlet/detail)
Chiesa di San Zaccaria a Venezia, 1505