2. terem - 3. nézet

Françoise Gilot: A nőiség formái

Év (készítés)
1994
Méretek
77,5 × 72,5 cm
Anyag/Technika
tus, papír

Az idén 99 éves Françoise Gilot 1994-ben készítette A nőiség aspektusai című alkotását.
A kép egy Gilot-ra jellemzően tűpontosan felépített kompozíció, ahol saját önarcképe jelenik meg három különböző beállításban a térbe hasító vékony fekete vonalak törésében. A mű egyértelműen a formák kontrasztjára épít, ahogyan a női fej finoman ívelt vonalait ellenpontozzák a szigorú egyenesek és háromszögek.

Françoise Gilot és Pablo Picasso, Golf-Juan, 1948
© Robert Capa
Nincs benne egyetlen felesleges gesztus sem, végtelen koncentráltság jellemzi, hiszen a nyers papíron tussal meghúzott vonalak precizitást követelnek, minden egyes félrehúzás és hiba javíthatatlanul harsogna a felületen. Gilot-nak előre kellett tudnia mit és hogyan akar ábrázolni. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy elsőre szigorúnak hat a kép, markánsnak érezzük a fekete felületeket, viszont egyszerre lírai és nőies is, ha megfigyelünk olyan részleteket, mint a bal oldali fej finoman ívelt árnyékolása, a választóvonal száj alatti kis hulláma, a fekvő nőalak csukott szemének szempillái és hajhullámai vagy a fekete profil nyakformája. Maga az arc annyira le van egyszerűsítve az alapformákra, hogy csak rejtetten hordozza Gilot arcvonásait, itt sokkal inkább általánosságban a nőiesség formai megragadása a művész célja. A kép egy végtelenül elegáns, tudatos és határozott nő képét vetíti elénk, amilyen maga Gilot is.

Mikor 1943-ban megismerkedik a nála negyven évvel idősebb Pablo Picassóval és társa lesz 10 évig, tudatosan igyekszik leválasztani magáról a festő-óriás hatását. 1946-os összeköltözésük után három évig nem fest, kizárólag papírmunkákon dolgozik, elvonultan, saját világába zártan. Ebből csak a legendás galerista, Daniel-Henri Kahnweiler kiállításra való felkérése és szerződéskötése robbantja ki. Ekkor Picasso baráti társaságának tagja Marie Laurencin is, akit Gilot több könyvében is megemlít, mint azon kevés festők egyikét, akiket nőként is elismert az akkori avantgárd közeg.