Év (készítés)
2016
Méretek
70 × 50 cm
Anyag/Technika
akril, vászon

Nemes Anna 2014-ben végzett a Képzőművészeti Egyetemen és 2016-ban, a „fehér korszakában” festi meg Lili 1989 című alkotását.
Nemes Annát a test érdekli, az emberi alak, önmagában véve a nemiség, a „nőiség aspektusai” nem foglalkoztatják. Az embert ábrázolja, és bár teljesen priméren tárja szemünk elé a kép tárgyát, akinek meztelensége intimitást feltételez, ez az intimitás csak a test bőréig terjed, a személyiséghez és Lili belső világához mégsem kerülünk közel. Maga a felszín, a „bőr” viszont fogva tartja a tekintetet, felületén történések zajlanak Nemes Anna bámulatos technikájának köszönhetően. A képet ugyanis nem ecsetvonásokkal készíti, hanem a vásznat vízszintesen tartva foltokat cseppent a felületre, majd döntögetve határozza meg a kiterjedésüket és megvárja száradásukat. A kép így önmagát is építi, a víz eróziója a pigmentekkel mintázatokat hoz létre, ezáltal maga az idő tárul fel előttünk a foltok fokról-fokra való száradásának membránjaiban. Miközben érzékeljük a rétegek síkszerűségét, az anyag önmagában térérzetet kelt, oldott kezelése transzparenssé, levegőssé teszi a figurát. A két ellentétes színből – kék és vörös – felépített testen a festék pigmentek egyes helyeken véletlenszerűen összetömörülnek, felszíni sérülések asszociációit keltve a nézőben. A szép és a rút ingoványos határmezsgyéjén járunk, az ebből keletkező bizsergető érzés pedig fogva tart bennünket.