Vendégségben az Úr asztalánál Vendégségben az Úr asztalánál
  • Vitrin 1.
    Vendégségben az Úr asztalánál Pannonhalmi Főapátsági Kincstár Pannonhalmi Főapátsági Kincstár - 2. nézet Vitrin 1. Vitrin 2. Pannonhalmi Főapátsági Kincstár - 3. nézet Vitrin 3. Vitrin 4. Pannonhalmi Főapátsági Kincstár - 4. nézet Impresszum
  • info
  • 3d_rotation
  • view_module
  • hu
  • en
chevron_left
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
  • expand_less
chevron_right

Vitrin 1.

Kehely (Vitrin 1.1)
Kehely (Vitrin 1.2)
Kehely (Vitrin 1.3)
Kehely (Vitrin 1.4)
Kehely (Vitrin 1.5)
Kehely (Vitrin 1.6)
Kehely (Vitrin 1.7)
Kehely (Vitrin 1.8)
Kehely (Vitrin 1.9)
Kehely (Vitrin 1.10)
Kehely (Vitrin 1.11)
Kehely (Vitrin 1.12)
Kehely (Vitrin 1.13)
Kehely (Vitrin 1.14)
Csernátonyi Miklós-kehely
 (Vitrin 1.15)
Kehely (Vitrin 1.16)
Kehely (Vitrin 1.17)
Kehely (Vitrin 1.18)
Kehely (Vitrin 1.19)
Kehely (Vitrin 1.20)
Kehely (Vitrin 1.21)
Kehely (Vitrin 1.22)
Kehely (Vitrin 1.23)
Kehely (Vitrin 1.24)
Kehely (Vitrin 1.25)
Mátyás-kehely (Vitrin 1.26)
Cibórium (Vitrin 1.27)
Gyertyatartó pár (Vitrin 1.28)
Viaticum szelence Telegdy János címerével (Vitrin 1.29)
Betegellátó szelence (Vitrin 1.30)
Olajtartó szelencék (Vitrin 1.31)
Mutatópálca (Vitrin 1.32)
Úti olajtartó szelence (Vitrin 1.33)
Navicula (Vitrin 1.34)
Navicula (Vitrin 1.35)
Olajtartó szelencék (Vitrin 1.36)
Tányér (Vitrin 1.37)
Tányér (Vitrin 1.38)

Vitrin 1.

PANNONHALMI FŐAPÁTSÁGI KINCSTÁR

A középkori egyházi kincstár - hasonlóan a világi Kunst- und Wunderkammerhez - a mai múzeumi gyűjtemények távoli előképének tekinthető. Legértékesebb darabjaik, a szent ereklyék, mára gyakran múzeumokban találhatók az egykori kultuszuktól elszakadva, olyan tárgyak környezetében, amelyekre a profán , történelmi ereklye" kifejezést használjuk. Időközben a kincstár fogalma is átalakult, s ma már egyszerre tekinthető a kincsek és szimbolikus értékek, a szakrális és a profán tárgyak állandó, ugyanakkor folytonos változásban lévé gyűjtőhelyének.

A Pannonhalmi Főapátság gyűjteményéből kialakított kincstár hagyományos jellege mellett szerkezetében is hordozza az elmúlt századok egymásra rakódott időrétegeit. A tárgyak között jelen vannak az istentisztelet során használt, ceremoniális, illetve a világi darabok; a különböző korok vásárlásai és ajándékai; a ritkaságok és az első látásra akár hétköznapinak tűnő elemek is. Gyűjteménybe kerülésük nem jelentette minden esetben a kiemelést a mindennapi használatból: az évszázadok óta féltve és rejtve őrzött tárgyak mellett a kincstárban megjelennek a legutóbbi időkig gyakran használt liturgikus eszközök. A gyűjtés fogalma mögött mindig is a gyűjtő, megőrző, rendszerező szerzetesek álltak: jövőbe tekintő főapátok, történészek vagy művészetrajongók, akik sohasem saját tulajdonukat gyarapították, hanem mindig a továbbélő szerzetesközösségét. A kincstár egyes darabjai azonban nemcsak személyes történeteket vagy a rendtörténetet rejtik magukban. Hátterükben feltűnnek a nemzeti történelem egyes epizódjai vagy éppen geopolitikai összefüggések, sőt magának a gyűjteménytörténetnek a részletei is; kirajzolódnak a gyarapodás és a visszahúzódás, a hanyatlás és az újjáépítés időszakai. A tárgyak úgy sűrítik magukba a rend történetének kiemelkedő pillanatait, mint az időkapszula: minden tárgy mögött ott húzódik a bencés szerzetesrend ezeréves történetének kettős motívuma, a hagyományok tisztelete és a folytonos megújulás. Ez ölt testet a Pannonhalmi Főapátság kincstárának örökölt, készíttetett, féltve őrzött és láthatóvá tett tárgyaiban, és magában a gyűjtés és a megőrzés tevékenységében.

VENDÉGSÉBEN AZ ÚR ASZTALÁNÁL

A bencés szerzetesközösségek itáliai eredetüktől, valamint magyarországi pannonhalmi kezdeteiktől fogva fontosnak tartották azt, hogy mindent átadjanak az istentiszteletnek - úgy, ahogy Szent Benedek hagyja meg szabálykönyvében, a Regulában: "az istenszolgálatnak semmit eléje ne tegyenek" (43,3). A szerzetes odaadja életét, odaadja a környék legalkalmasabb építőanyagát, a követ, odaadja a teremtés legértékesebb fémeit és drágaköveit az istenszolgálatnak. Ezért épül Pannónia Szent Hegyén már a 11. század elején nagyszabású templom, ezért szerelik fel azt uralkodóink - Szent István, Szent László, Könyves Kálmán, Mátyás - a legértékesebb tárgyakkal és ruhákkal. Ám a szerzetes sosem felejtheti, hogy "Non sibi, sed Domino" - , Nem a maga, hanem a gazdája érdekében" fárad, ahogy Martialis alapján a pannonhalmi barokk refektórium emblémája tanítja. És az igazi önátadás és szerzetesi lemondás ideje akkor jön el, amikor mindezeket a kincseket: az aranytárgyakat, a kódexeket, magát a templomot is át kell adniuk; amikor le kell mondaniuk a szerzeteseknek minden tererntett világi értékről, mert a történelmi kor, a feloszlatás, a társadalmipolitikai helyzet erre kényszeríti őket. Ekkor éli át a szerzetesközösség igazán, hogy Isten Országa - amelynek fényét és örömét jeleníti meg a templom, a nemesfém és a drágakő - valójában csak Isten jelenlétében valósulhat meg. És itt válik napi tapasztalattá a Szentírás rendszeresen énekelt mondata: "Nincs itt maradandó hazánk, inkább az eljövendőt keressük." (Zsid 13,14)
A kincstár, a monostor művészi gazdagságának hírmondója ilyen módon a pannonhalmi szerzetesek istenkeresésének és annak tanúja, miként várakoznak Isten Országára. De egyszersmind házi történet, a Szent Hegyen élő nemzedékek családi emlékezetének hordozója is. Hús-vér emberek, istenkereső és a világi dolgokkal ugyancsak foglalkozó szerzetesek nemes igyekezetének, kapcsolatrendszerének, fejlődésének leképezése. Az Isten nagyságáról tanúskodó tárgyak mellé a hétköznapi élet nemes tárgyai is társulnak. Ezek írják meg a pannonhalmi szerzetesi családtörténet egyik istenkereső - néhol fennkölt, néhol tragikus, néhol mosolyra fakasztó, mégis nagyon emberi fejezetét.